franczyza

Każdy przedsiębiorca, który decyduje się na biznes franczyzowy zawsze ryzykuje. Z jednej strony oczywiście bardzo dużo dostaje. Mowa tu o know-how franczyzodawcy czy możliwości korzystania ze znanej marki. Jednak ryzyko też istnieje, jak to w każdym biznesie.

Franczyza nie zwalnia z odpowiedzialności

Sama franczyza i możliwości korzystania ze znanej marki jeszcze nie zapewnią sukcesu w biznesie. O klientów franczyzobiorca musi bowiem postarać się sam. To, że jedna franczyza osiągnęła sukces w jednym mieście wcale nie oznacza, że tak samo będzie w drugim. Dlatego franczyzobiorca musi liczyć się z tym, że to od niego będzie zależało to czy biznes osiągnie sukces. Źle przygotowany plan marketingowy może prowadzić do porażki. Częstym błędem przedsiębiorców jest przeszacowanie możliwości. Polega to właśnie na myśleniu, że znana marka sama wszystko załatwi.

Analiza rynku

Jak wspomniano, przeszacowanie możliwości to jeden z najczęściej popełnianych błędów przez przedsiębiorców. Dlatego zawsze zanim podejmie się decyzję o wejście w biznes franczyzowy należy przeprowadzić dokładną analizę rynku. Zbadać swoją grupę docelową i potencjalną konkurencję. W innym przypadku biznes może okazać się klapą.

umowa fraczyzy

Relacje między franczyzodawcą a franczyzobiorcą

Franczyza zawsze łączy się z podpisaniem umowy między dwoma podmiotami – franczyzodawcą i franczyzobiorcą. Taka umowa dokładnie określa to co oferuje franczyzobiorca oraz określa prawa i obowiązki franczyzobiorcy. Bardzo często spotkać można się także z takim zjawiskiem jak niejawne warunki umowy. Są to warunku współdziałania, które nie znajdują się w oficjalnej umowę. Często dotyczą one różnego rodzaju tajemnic związanych z funkcjonowaniem franczyzobiorcy, a które pozostają niejawne, aby nie poznała ich konkurencja. Trzeba jednak w takim przypadku uważać. Może bowiem zdarzyć się tak, że niejawne warunki umowy mogą zostać wykorzystane przeciwko franczyzobiorcy.