pasek rozrządu

W każdym aucie występują typowo eksploatacyjne elementy, które definitywnie trzeba wymieniać po określonym czasie lub po przejechaniu danej liczby kilometrów. Jednym z takich elementów jest pasek rozrządu. Nie występuje on co prawda we wszystkich silnikach, gdyż za napędzanie rozrządu odpowiadać może też łańcuch lub koła zębate, jednak to właśnie pasek producenci montują najczęściej, ze względu na relatywnie niskie koszty produkcji. Co warto wiedzieć o pasku rozrządu?

Czym jest i do czego służy pasek rozrządu?

Napęd rozrządu, w tym przypadku pasek rozrządu odpowiedzialny jest za przenoszenie siły napędowej generowanej przez wał korbowy, na wałek lub wałki rozrządu. Poza tym, w znacznej części silników, rozrząd napędza także pompę wody, której zadaniem jest wprowadzenie cieczy chłodzącej w obieg. Zatem jakiekolwiek zaniedbania serwisowe mogą przyczynić się do wyrządzenia niemałych szkód w jednostce napędowej.

pasek rozrządu

Pasek rozrządu wykonany jest z tworzywa gumowego, podatnego na zmienne warunki pogodowe, w wyniku czego może ulegać rozciąganiu w zależności od aktualnie panującej temperatury. Na powierzchni paska znajdują się zęby, które zapewniają pewny i równomierny ruch po wale korbowym, wałkach rozrządu oraz pompie wody. Stabilna pozycja paska jest niezmiernie istotna, gdyż przyczynia się do idealnie zsynchronizowanych ruchów tłoków i zaworów, które są niezbędne dla prawidłowej pracy jednostki napędowej. Dlatego też konieczne jest regularne kontrolowanie stanu zużycia paska rozrządu, aby nie stał się on zbyt luźny, a zęby znajdujące się na nim nadmiernie wytarte.

Konsekwencje uszkodzenia paska

Efektem ubocznym przeskoczenia lub zerwania paska rozrządu jest zderzenie tłoków z zaworami, co niestety nie musi ograniczyć się do zniszczenia tylko tych podzespołów. Bardziej pesymistyczny wariant obejmuje również uszkodzenie panewek, wału korbowego, wałka rozrządu, a także głowicy. Niestety, ale tak znaczne spustoszenie w silniku oznacza wydatek od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych, dlatego właśnie przeprowadzanie wymiany paska jest tak ważne.

Trudno ocenić rzeczywistą wytrzymałość paska rozrządu, gdyż jest ona zależna od wielu czynników, a przede wszystkim od warunków, w jakich pracuje jednostka napędowa. Interwały podawane przez poszczególnych producentów bywają zróżnicowane, jednak łączy je jeden wspólny mianownik – zazwyczaj określone wartości są zbyt optymistyczne. Dlatego nie warto trzymać się uparcie zapewnień producentów, zdecydowanie lepiej zmniejszyć interwały pomiędzy wymianami nawet o kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.